La Fundació de Música Ferrer-Salat
EMPODERANT ELS JOVES A TRAVÉS DE LA MÚSICA DES DE 1982
La Fundació de Música Ferrer-Salat
EMPODERANT ELS JOVES A TRAVÉS DE LA MÚSICA DES DE 1982

Com de lluny ens pot fer arribar, la música?

La Fundació

Creiem que l'art no només és la finalitat sinó també el camí per avançar plegats. La música pot ser una eina transformadora i és per això que seguim apostant per projectes que, a més d'omplir sales de concert, ompliran vides. Apostem per la música que canviarà el món.

Trajectòria

Creada l'any 1982 de la mà de Carles Ferrer Salat, la Fundació neix per impulsar un primer projecte: el Premi Reina Sofia a la Composició Musical, una plataforma per assegurar que la feina dels nostres compositors sigui interpretada, reconeguda i escoltada.

L'any 1998 Sergi Ferrer-Salat pren el relleu de la Fundació, que des d'aleshores anirà augmentant el seu marc d'activitat acollint diferents projectes que encara avui veiem créixer. Amb la seva incorporació, el Premi Reina Sofia a la Composició Musical és dotat d'un jurat de compositors consagrats, tant d'àmbit nacional com internacional, fet que consolida el prestigi del premi fins al dia d'avui.

La formació com a eina

La música pot ser un motor pel desenvolupament però és crucial la creació d'una xarxa d'aliances i compromís que la impulsi. És per això que l'any 2010 la Fundació de Música Ferrer-Salat inicia una estreta col·laboració amb el Conservatori Superior de Música del Liceu inaugurant les Beques Ferrer-Salat, que promouran i recolzaran el talent dels estudiants.

Aquest compromís amb l'educació segueix creixent amb les diferents iniciatives vinculades al Conservatori. Cada any, els alumnes poden gaudir dels cicles Liceu Jazz i Liceu Cambra, centrats en la música moderna i la clàssica respectivament, concebuts per a seguir inspirant els que seran els músics del demà. Així, els estudiants del Conservatori no només poden veure tocar els seus referents en concerts programats al centre, sinó que poden treballar-hi i aprendre'n de tu a tu a les masterclasses complementàries.

Per altra banda, la Fundació treballa per seguir millorant les instal·lacions del centre any rere any. Tenir a l'abast un espai ideat pel treball musical és clau per a la formació dels alumnes.

Però l'educació musical no es limita als conservatoris; l'any 2016 la Fundació estrena el programa Educació Primària Musical per a centrar-se en la integració social en els entorns més vulnerables, ja des de la infància. Allò que vivim de més petits pot marcar la resta de les nostres vides, i la música pot ser tant un suport com l'impuls per fer-nos créixer.

L'any 2020 s'enceta la col·laboració amb ARTransforma, una entitat sense ànim de lucre fundada l'any 2009 per fomentar la igualtat d'oportunitats en l'accés a l'art i la cultura. D'ideals compartits per la Fundació, la col·laboració neix de la creença que l'accés a l'art és un dret de totes les persones, i per tant cal lluitar per reforçar-lo sobretot en aquells col·lectius amb més risc d'exclusió.

Música que canvia vides

La música pot tenir un gran impacte, no només en qui la fa, sinó també en qui l'escolta. I amb les plataformes adequades, es pot empoderar als seus oients a través de vies que ni tan sols imaginem. És per això que la Fundació aposta també per iniciatives dedicades a explorar els beneficis que aporta la música, no només com a expressió artística, sinó com a teràpia.

Sota aquesta vocació, l'any 2016 s'inicia la col·laboració amb Nexe Fundació, entitat dedicada a oferir recursos i atenció pels infants amb pluridiscapacitat i les seves famílies. Ambdues formacions uneixen forces per investigar els efectes que pot tenir la música en el desenvolupament de l'infant, integrant la musicoteràpia en perfecta sintonia amb la resta de teràpies que l'ajudaran a créixer.

També partint de la musicoteràpia, el Hip-Hop Project In de Salih Gülbay és un dels projectes més recents de la Fundació i té l'objectiu de treballar les capacitats terapèutiques del hip-hop en joves refugiats. A través de les diferents disciplines que envolten el món del hip-hop (rap, beat-making, ball i graffity), es busca convertir una de les vies d'escapament d'adolescents d'arreu del món en una cura per a aquells que més la necessiten. Acompanyat dels recursos científics adequats, el hip-hop pot ser una eina sanadora. Pot canviar vides.

La música, l'art i la cultura ens poden donar el poder per avançar i la Fundació vol vetllar perquè ningú quedi enrere.