XXXX Premi Reina Sofia de Composició Musical
JAVIER QUISLANT GARCÍA
Javier Quislant neix a Bilbao l’any 1984 i rep la seva primera formació musical de piano i teoria de la música al Conservatori Juan Crisóstomo de Arriaga de la seva ciutat natal, sota el guiatge d’Agustín Vergara, Olatz Ayastui i Carmen Calzada. El seu primer contacte amb la composició es produeix a través dels cursos d'anàlisi de la compositora Maria Eugenia Luc. Seguint els consells de Gabriel Erkoreka, l’any 2006 comença a estudiar composició musical amb la compositora i directora d'orquestra Margarita Lorenzo de Reizabal. L’any 2007 es trasllada a Barcelona, on estudia el Grau Superior de Composició amb Agustín Charles a l'Escola Superior de Música de Catalunya (ESMUC). També rep classes i consells dels compositors Mauricio Sotelo i Aureliano Cattaneo. L’any 2011 es trasllada a Graz (Àustria) per estudiar els màsters de Composició Musical i Composició de Teatre Musical amb el compositor Beat Furrer a la Universität für Musik und Darstellende Kunst Graz. Els acaba tots dos amb matrícula d’honor.
L’any 2016 participa al Festival ManiFeste de París, organitzat per l'IRCAM, amb les obres «In praesentia» i «Two pieces for orchestra», estrenades per l'Ensemble Intercontemporain i per l'Orchestre Philharmonique de Radio France. Debuta l’any 2017 al festival Wien Modern (Viena), i aquell mateix any rep el Musikförderungs Preis der Stadt Graz (Premi de Composició de la Ciutat de Graz). L’any 2018 és guardonat amb el Premi de Composició Musical del Col·legi d'Espanya a París i de l'INAEM, i s'estrena la seva primera òpera de cambra, «Mirada antigua (Stimmtheater – teatro de la voz)» en el marc del projecte Oper der Zukunft (òpera del futur) de l'Òpera de Graz i de la Kunst Universität Graz.
L’any 2019, l'AEOS i la Fundació SGAE li encarreguen la composició de l'obra «Tiempo silente», estrenada l'abril del 2022 per a la temporada del 100è aniversari de l'Orquestra Simfònica de Bilbao (Bilbao Orkestra Sinfonikoa BOS), sota la batuta d'Erik Nielsen. L’any 2020 estrena l'obra «Entra la aurora en el jardín», encàrrec de l'ensemble recherche (Friburg, Alemanya) i del Festival Frakzionen, i rep el premi de composició Franz Schubert und die Musik der Moderne (Graz, Àustria).
L'any 2020, la Real Academia de España en Roma el selecciona com a becari de música, i rep la beca Leonardo 2020 per a Investigadors i Creadors Culturals de la Fundació BBVA. Mentre treballa paral·lelament en tots dos projectes, per a Roma compon «Sinuoso tiempo. Ciclo para cuarteto de cuerda”, que interpreta per primera vegada el quartet de corda del Klangforum Wien; i per a la beca Leonardo compon «Espacio en penumbra (tres obras para ensemble)”, que s’estrena a l'ORF Radiokulturhaus de Viena amb interpretació del Klangforum Wien sota la batuta de Bas Wiegers. La Sociedad Filarmónica de Badajoz i el Centro Nacional de Difusión Musical/INAEM li encarreguen l'obra «An der Schwelle», interpretada per primera vegada l'octubre de 2021 per l'Ensemble LUX:NM (Berlín), al XII Ciclo de Música Actual de Badajoz i a la temporada del CNDM, a l'Auditori 400 del Museu Reina Sofia.
Un dels seus principals interessos artístics és explorar el so en relació amb la literatura i el cinema.